Mark Shackleton

Mark Hugh James Shackleton
19.5.1950, Wimbledon, Lontoo

Filosofian lisensiaatti 1990, tohtori (Yhdysvaltain kirjallisuus) 1994, Helsingin yliopisto
Postgraduate Certificate in Education (English as a Foreign Language) 1978, University of London
Master of Arts (American Literature and American Studies) 1972, University of London
Bachelor of Arts (English Literature and American Studies) 1971, University of Wales, Swansea

Englantilaisen filologian yliopistonlehtori 1981–, Helsingin yliopisto
Englantilaisen kirjallisuuden dosentti 2001, Helsingin yliopisto

Tutkimusteemat
Pohjois-Amerikan alkuperäiskansojen kirjallisuus, postkoloniaali kirjallisuus, valtioidenvälistä adoptiota käsittelevä kirjallisuus

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta

Palkinnot ja erityissaavutukset
Suomen valkoisen ruusun R I 2001

Kuva: Mika Federley
Tekstit: Mark Shackleton (Tomas Sjöblom, toim.)
Käännös: Tomas Sjöblom

Paras muistoni Helsingin yliopistosta

Paras muistoni Helsingin yliopistosta on itse asiassa hyvin tuore. Viime syksynä englannin kielen oppiaineiden henkilökunta pääsi vierailemaan Stratford-upon-Avonissa, William Shakespearen syntymäkaupungissa. Katsoimme kolme Royal Shakespeare Companyn näytelmää, tapasimme teatterin henkilökuntaa ja saimme kuulla erittäin mielenkiintoisia luentoja.

Tuntui hienolta olla taas opiskelijan asemassa ja saada viettää aikaa kollegojen kanssa. Suuret kiitokset matkan järjestämisestä menevät Nely Keinäselle.

Opettajia Stratford-upon-Avonissa.​