Takaisin

Kirsikka Saari

Kirsikka Saari
6.12.1973, Helsinki

Taiteen ylioppilas 2009-, Aalto-yliopisto
Filosofian maisteri (yleinen historia) 2001, Helsingin yliopisto

Elokuvakäsikirjoittaja 2006-
Toimittaja ja toimitussihteeri 2003–2006, Anna-lehti
Toimittaja 2001, toimitussihteeri 2002, Ylioppilaslehti
Freelance-toimittaja 1998–2001, mm. City ja Image

Tärkeimpiä käsikirjoituksia
Korso, pitkä-elokuva 2014 (yhdessä Jenni Toivoniemen kanssa, ohjaus Akseli Tuomivaara)
Pitääkö mun kaikki hoitaa?, lyhytelokuva 2012 (ohjaus Selma Vilhunen)
Paratiisi, minisarja 2010 (ohjaus Reetta Aalto)
Gorilla, lyhytelokuva 2009 (ohjaus Hanna Bergholm)
Tyttöjen ilta, minisarja 2008 (ohjaus Reetta Aalto)

Palkintoja ja ehdokkuuksia
Oscar-ehdokas 2014 (Pitääkö mun kaikki hoitaa?)
Vuoden käsikirjoittaja 2014
Sylvi-palkinto-ehdokas 2011
Prix Geneva Europe -finalisti 2010

Kuva: Tommi Hakanen
Tekstit: Kirsikka Saari (Tomas Sjöblom, toim.)

Miksi historiaa?

Lähdin opiskelemaan historiaa, koska en tiennyt mihin suunnata ja kohdalleni oli sattunut innostavia historianopettajia. Opiskelin yleistä historiaa ja sosiologiaa, ja kiinnostuin erityisesti Venäjän ja Neuvostoliiton historiasta.

Historian opiskelu tuntui välillä päämäärättömältä ja rannattomalta, koska en tähdännyt niihin tavallisiin vaihtoehtoihin: opettajaksi tai tutkijaksi. Kesken historian opintojen kävin välillä vuoden oikeustieteellisessäkin, mutta palasin takaisin. Päädyin opintojeni loppuvaiheessa avustamaan lehtiä ja Ylioppilaslehden toimittajaksi.

Kirsikka Saari toimi vuonna 2001 Ylioppilaslehden toimittajana. Kuvassa hänen kirjoittamansa artikkeli Sinikka Nopolasta. Lähde: Ylioppilaslehti 18/2001, 14.12.2001.​
Kirsikka Saari toimi vuonna 2001 Ylioppilaslehden toimittajana. Kuvassa hänen kirjoittamansa artikkeli Sinikka Nopolasta. Lähde: Ylioppilaslehti 18/2001, 14.12.2001.​

Jälkikäteen ajateltuna näen punaisen langan tarinassani: historian opiskelu ja toimittajan työ olivat hyvä pohja käsikirjoittajan työlle. Prosessissa on samaa, taustatyöstä kirjoittamisen kautta kohti jonkinlaista kokonaiskäsitystä ja tarinaa. Niissä kaikissa pitää osata kyseenalaistaa ja ottaa kritiikkiä vastaan. Eikä eläytymiskyvystäkään haittaa ole. Itselleni ne kaikki ovat tarinankerronnan eri muotoja; ihmiset yrittävät ymmärtää ihmisyyttä. Niissä kaikissa on myös jonkinlaista – niin juhlalliselta kuin se kuulostaakin – pyrkimystä totuuteen ja inhimillisyyden arvostamista.

Hyvä historioitsija, toimittaja tai käsikirjoittaja ei tuomitse vaan yrittää ymmärtää jollain lailla kohteitaan.

Kuva: Kirka Sainio.​
Kuva: Kirka Sainio.​

 

Takaisin