Takaisin

Kirsi Saarikangas

Kirsi Anneli Saarikangas
9.3.1960 Helsinki

Filosofian kandidaatti 1987 ja filosofian tohtori 1993 (taidehistoria), Helsingin yliopisto

Taidehistorian professori, Helsingin yliopisto 2010–
Nature in Arts, Culture, and History -tutkimusprojektin (SA 2014–2018) johtaja
Historian ja kulttuuriperinnön tohtoriohjelman johtaja 2014–

Humanistisen tiedekunnan varadekaani (opetus) 2010–2013
Naistutkimuksen valtakunnallisen tohtoriohjelman johtaja 2007–2011
Naistutkimuksen professori (ma.) 1994–1995 ja 2003–2009
Kristiina-instituutin johtaja 2003–2009
Suomen Akatemian vanhempi tutkija 2001–2003

Tutkimusteemat
Sukupuoli ja tila, lähiöt ja moderni arkkitehtuuri, kaupunkiluonto sekä asukkaiden, rakennetun ja luonnonympäristön suhde

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta

Palkinnot ja erityissaavutukset
Opettajien Akatemian jäsen 2015–
Valtion tiedonjulkistamispalkinto 2006 (Suomen kulttuurihistoria 1–5 toimituskunta)
Väitöskirjapalkinto, Suomen Tiedeakatemia 1994

Kuva: Veikko Somerpuro
Tekstit: Kirsi Saarikangas ja Suvi Uotinen

Avartavia opintomatkoja

Matkalla Bruce Springsteenin konserttiin 8.6.1985 Göteborgin Ullevi-stadionille Katariina Mustakallion kanssa. Kuva: Tuomas Lehtonen

Pääsy opiskelemaan Helsingin yliopistoon on yksi Kirsi Saarikankaan parhaista muistoista.

– Siitä avautui mieletön maailma. Sain perehtyä asioihin, joista olin kiinnostunut. Koulussa en ollut edes tiennyt, että tällaisia voi opiskella.

Saarikangas aloitti kotimaisen kirjallisuuden opiskelijana, mutta vaihtoi pian pääaineekseen taidehistorian. Hän opiskeli pitkänä sivuaineena myös yleistä historiaa sekä sosiologiaa ja teoreettista filosofiaa.

Kotimaisen kirjallisuuden lukemiseen ja kirjoittamiseen perustuvat praktikum-kurssit laittoivat heti ensimmäisestä syksystä lähtien sekä lukemaan että kirjoittamaan joka viikko. Erityisen mieleen painuva oli Marja-Liisa Nevalan (ent. Kunnas) lyriikka-praktikum.

– Opintojeni loppuvaiheissa sekä naistutkimus että ranskalainen poststrukturalistinen teoria tulivat ryminällä suomalaiseen keskusteluun. Osallistuin Matti Viikarin aatehistorian lukupiiriin ja perehdyin muun muassa Michel Foucault’n teksteihin. Päivi Setälä toi matkalaukussa sukupuolihistorian kirjoja Yhdysvalloista ja opimme laatimaan ”papereita”.

Kirsi Saarikangas harmittelee, että hänen opiskeluaikoinaan ei virallista opiskelijavaihtoa vielä ollut. Maailma tuli kuitenkin tutuksi lukuisten opintomatkojen kautta.

Matkoista on jäänyt ikimuistoisena mieleen kolmeviikkoinen taidehistorian opintomatka New Yorkiin 1984. Matkaa järjesteltiin pitkään. Rahaa kerättiin esimerkiksi pitämällä kahvilaa Ateneumissa Ars83-näyttelyn aikana.

– New Yorkin matka oli niin hieno kokemus, että muistelemme sitä yhä.

Villa Lanten terassilla (Kirsi Saarikangas kuvassa oikealla) ennen barokkikurssin alkua maaliskuun lopussa 1986.

Myös Ranskan Toulouseen suuntautunut matka oli elämys. Huhtikuussa 1986 oli Henrik Liliuksen johtama barokki-kurssi Roomassa Villa Lantessa. Vuonna 1988 Saarikangas pääsi elokuun helteissä opetusministeriön kulttuurivaihdon kautta kaivauksille Cerveterin etruskialueelle Lazioon, Italiaan. Inter rail -sukupolven edustajan kesärutiineihin kuuluivat myös kesätyöt ja junamatkat Euroopassa.

Saarikangas oli ainejärjestöaktiivi historian opiskelijoiden Kronoksessa ja taidehistorian opiskelijoiden Eidoksessa. Opiskeluajan erityisiin muistoihin kuuluu myös osallistuminen Ilari ja Markus Nummen ohjaaman The Heimola Story (1984) -elokuvan tekemiseen.

The Heimola Storyn (1984) kuvaustauko helmikuussa 1984. Ohjaaja ja kuvaaja Ilari Nummi (vas.), tuottaja Anu Sallinen, ohjaaja Markus Nummi, Päivi Pakkanen (Kyllikki Kaunonen), Dolf Assman (Väinö Vähä-älli), Kirsi Saarikangas (vieno Vähä-älli) ja Eva Packalén (virve Vähä-älli). Kuva: Tuomas Lehtonen

 

Takaisin