Henry Hedman

Henry Matti Vihtori Hedman
8.3.1952, Riihimäki

Master of Religion Education 1994, Trinity Western University in Langley. British Columbia (B.C.)
Opintoja Bachelor of Theology -tutkinnosta 1977–1978. Christ for the Nations Institute in Dallas Texas
Merkonomi 1971, Riihimäen kauppaoppilaitos

Yliopisto-opettaja, romanikieli ja -kulttuuri 2012-, Helsingin yliopisto
Muusikko, tietokirjailija, teologi ja kääntäjä

Tutkija 2000–2011, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus
Toiminnanjohtaja 1996–2000, Romano Missio ry

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta

Jäsenyydet ja palkinnot
Romaniasiain neuvottelukunnan jäsen 1986-, Sosiaali- ja terveysministeriö
Auschwitz-Birkenau Säätiön jäsen, Suomen ulkoministerin nimeämä Suomen edustaja 2012-
Euroopan neuvoston MG-S-Romin asiantuntijaryhmän jäsen 2002–2010

Opetushallituksen ja Romaniasiain neuvottelukunnan myöntämä palkinto romanikielen materiaalin ja koulutuksen hyväksi tehtävästä työstä 2010
Vuoden Riihimäkeläinen 2001

Tekstit: Riitta-Ilona Hurmerinta

Mo koni veeride tiija aro Helsinki Universiteetos

Horttas mango koni veeride tiija aro Helsinki universiteetos hin aaȟtas douva ka neer biȟ kaalo sikjikuune aune aro mo kurssos hyösta 2014. Douva sas vaaguno var, ka jakke buut kaale ta gaaje beȟte tšetanes aro mo stunna.

Sikjikuunengo maȟkar staavime it aaviba aro kurssesko tiija hin ajasavo saaka, so mote fanuves saarenge aro tšetano thaan.  Dotta vela minsiba mango kentseko tiija, ka moi ego huupa ta grannengo komuja rikkadammas tšetano tiija aro Riijakobakka. Fani ajasavo saaka vojula fanuves boȟlide thaan, ta dooleske universiteetos mote del vojibi.

Sikjikuunenna liijime paalal diiben hin alti fuortuno saaka. Horttas iek sikjikuunesko rannime paalal diiben aro hyösta 2014, aaȟȟela alti ar mo džinta: “Sigide me tenkadom kaalenna sar kollektiivimes, bi kaana me tenkavaa leen sar iek komunis.” Me minsavaa ka me džeijom aro mo offisia ta diijom wau-gooli.