Master of Religion Education 1994, Trinity Western University in Langley. British Columbia (B.C.)
Opintoja Bachelor of Theology -tutkinnosta 1977–1978. Christ for the Nations Institute in Dallas Texas
Merkonomi 1971, Riihimäen kauppaoppilaitos
Yliopisto-opettaja, romanikieli ja -kulttuuri 2012-, Helsingin yliopisto
Muusikko, tietokirjailija, teologi ja kääntäjä
Tutkija 2000–2011, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus
Toiminnanjohtaja 1996–2000, Romano Missio ry
Opetushallituksen ja Romaniasiain neuvottelukunnan myöntämä palkinto romanikielen materiaalin ja koulutuksen hyväksi tehtävästä työstä 2010
Vuoden Riihimäkeläinen 2001
Tekstit: Riitta-Ilona Hurmerinta
Asenteet muuttuvat - puolin ja toisin
Henry Hedman työskentelee yliopisto-opettajana romanikielen ja -kulttuurin oppiaineessa Helsingin yliopiston humanistisessa tiedekunnassa. Oppiaine perustettiin vuonna 2012. Aiemmin Hedman työskenteli kymmenen vuoden ajan tutkijana Kotimaisten kielten keskuksessa ja sitä ennen kuusi vuotta Mustalaislähetys Romano Missio ry:n toiminnanjohtajana.
Hedmanin opetustyyli on keskusteleva ja kyselevä. Hän haluaa saada opiskelijat ajattelemaan itsenäisesti.
– Tyylini opettajana on sellainen, että en vaadi vain kuuntelemaan luentoja ja tenttimään kirjoja. Muistan omista opiskeluistani parhaiten ne opettajat, jotka laittoivat opiskelijat ajattelemaan ja keskustelemaan. Asioihin joutui ottamaan kantaa ja perustelemaan näkemyksiään. Sellaista tavoittelen omassa opetustyössäni.
Hedmanilla on omakohtainen kokemusmaailma siitä, mitä romanien 500-vuotinen historia Suomessa pitää sisällään. Lisäksi hän tietää, millaista on elää romanina ja olla erityisryhmän jäsen kantaväestön keskuudessa.
– Opettaessani esimerkiksi romanien historiaa, niin ajan sen niin syvälle, että minulla on usein kyyneleet silmissäni. Elän sen opettamisen niin voimakkaasti. En kuitenkaan väritä historiaamme ruusunhohtoiseksi, että romanit olisivat puhtoisia ja että meitä olisi aina kohdeltu kaltoin. Kyllä romanit tekevät virheitä ja huonoja asioita kuten muutkin. Haluan kertoa historiataustan, koska se on vaikuttanut hyvin paljon romaneihin. Esimerkiksi koulutus ei ole ollut romaneille niin tärkeää kuin muille. Heille on ollut tärkeämpää tunneäly ja sosiaalinen selviytyminen erilaisissa tilanteissa sekä kyky hankkia elanto tavalla tai toisella.
Romanikieli ja -kulttuuri on 60 opintopisteen laajuinen sivuainekokonaisuus, jota voivat opiskella vapaasti kaikki Helsingin yliopistossa kirjoilla olevat tutkinto-opiskelijat. Se sopii sivuaineeksi eri kieliaineiden opiskelijoiden lisäksi esimerkiksi yleisen kielitieteen, kulttuuri- ja/tai sosiaaliantropologian, psykologian, uskontotieteen, valtiotieteiden, kasvatustieteiden ja lääketieteenkin opiskelijoille. Romanikielen ja -kulttuurin perusopintoja voi kuka vain suorittaa myös Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston kautta.
Historiasta kertomisen lisäksi merkittävä osuus Hedmanin opetustyötä on romanikielen opettaminen ja romanikulttuurin nykytilanteesta kertominen. Ympäristö muokkaa jatkuvasti myös romanikulttuuria ja yhteiskunnan muutokset vaikuttavat romanienkin elämäntyyliin.
– Näen luennoillani asennemuutosten tapahtumista puolin ja toisin. On hienoa seurata, kuinka romaniopiskelijat ja valtaväestön opiskelijat kohtaavat toisensa ja osa lopulta ystävystyy kurssin aikana.
Kirjoittaja
Riitta-Ilona Hurmerinta
Henry Hedman
Henry Matti Vihtori Hedman
8.3.1952, Riihimäki
Master of Religion Education 1994, Trinity Western University in Langley. British Columbia (B.C.)
Opintoja Bachelor of Theology -tutkinnosta 1977–1978. Christ for the Nations Institute in Dallas Texas
Merkonomi 1971, Riihimäen kauppaoppilaitos
Yliopisto-opettaja, romanikieli ja -kulttuuri 2012-, Helsingin yliopisto
Muusikko, tietokirjailija, teologi ja kääntäjä
Tutkija 2000–2011, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus
Toiminnanjohtaja 1996–2000, Romano Missio ry
Opetushallituksen ja Romaniasiain neuvottelukunnan myöntämä palkinto romanikielen materiaalin ja koulutuksen hyväksi tehtävästä työstä 2010
Vuoden Riihimäkeläinen 2001