Takaisin

Helena Ruuska

Marja Helena Ruuska
7.5.1958, Heinola

Filosofian kandidaatti 1985 (Kotimainen kirjallisuus), lisensiaatti 1995, tohtori 2010, Helsingin yliopisto
Peruskoulun luokanopettaja 1980, Helsingin yliopisto

Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori 2009-, Helsingin yliopisto, Helsingin normaalilyseo
Kustannuspäällikkö 2001–2009, Kustannusosakeyhtiö Otava
Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori 1994–2001, Kruununhaan yläaste
Luokanopettaja 1980–1994, Helsingin kaupunki

Julkaisut, palkinnot ja erityissaavutukset:
Eeva Joenpelto. Elämän kirjailija, 2015
Marja-Liisa Vartio. Kuin linnun kirkaisu, 2012

Oppimateriaaleja:
Kärki 7, Äidinkielen ja kirjallisuuden oppimateriaali, 2015
Aleksis 7–9, Äidinkielen ja kirjallisuuden oppimateriaali 2002–2015
Piste 1–3 ja 4–6. Lukion äidinkielen ja kirjallisuuden oppimateriaali 2005 ja 2006

Kirjallisuuskritiikkejä eri lehtiin, viimeksi Helsingin Sanomiin 2009-

Luottamustoimia:
Suomen tietokirjailijat ry:n hallituksen varapuheenjohtaja 2012-
Perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden valtakunnallisen opetussuunnitelmatyöryhmän jäsen 2012–2014

Kuva: Pertti Nisonen / WSOY
Tekstit: Helena Ruuska (Tomas Sjöblom, toim.)

Tutkiva opettaja

Helena Ruuska tuntee peruskoulun kuin omat taskunsa. Vastavalmistunut luokanopettaja sai tulikasteen Jakomäen ala-asteella 1980-luvun alussa. Mikä Opettajankoulutuslaitoksella oli jäänyt oppimatta korvautui 15 ekaluokkalaisen hoivaamisessa. ”Nehän eivät ole sinun lapsiasi”, oli nestori muistuttanut noviisia.

Millainen fakiiri pystyy opettamaan kymmentä eri oppiainetta, mietti Ruuska opettaessaan viides- ja kuudesluokkalaisia Kaisaniemen ala-asteella. Antaessaan ohjeita 30 tytölle jalkapallokentän laidalla hän totesi, että on paras keskittyä siihen, minkä kokee osaavansa.

​

Suomen kielen ja kotimaisen kirjallisuuden opinnot työn ohessa pätevöittivät Ruuskan äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaksi. Aineopettajan työsarka alkoi Kruununhaan yläasteella ja jatkuu parhaillaan Helsingin normaalilyseossa.

Peruskoululaiset, lukiolaiset ja auskultantit ovat täyttäneet vuodesta 2009 Ruuskan aamu- ja iltapäivät. Oman opetuksensa lisäksi hän ohjaa ja kehittää opettamista. Lähinnä sydäntä on kirjoittamisen opettaminen ja siihen liittyvät tutkimushankkeet. Ruuska tutkii muun muassa sitä, miten kieliopin opettamisen voisi nivoa kirjoittamisen opettamiseen. Miten oppilaat kielentävät käyttämäänsä kieltä?

Mitä kaikkea kirjoittamiseen liittyy, pohdittiin yhdeksäsluokkalaisten kanssa keväällä 2015.​
Mitä kaikkea kirjoittamiseen liittyy, pohdittiin yhdeksäsluokkalaisten kanssa keväällä 2015.​
Takaisin