Takaisin

Hannu Juusola

Hannu Matti Sakari Juusola
10.5.1963 Rovaniemi

Filosofian kandidaatti 1993 ja filosofian tohtori 1999 (seemiläiset kielet ja kulttuuri), Helsingin yliopisto

Seemiläisten kielten ja kulttuurien professori 2011-, Helsingin yliopisto
Tohtorikoulutettava valtakunnallisessa Aasian ja Afrikan tutkimuksen tutkijakoulussa 1995–1997
Seemiläisten kielten ja kulttuurien professorin viransijainen 2001
Seemiläisten kielten ja kulttuurien yliopistonlehtori 2001–2010
Suomen Akatemian tutkijatohtori Yalen yliopistossa (Dept of Religious Studies, Visiting Fellow) 1.1.2002-–31.7.2002
Suomen Lähi-idän instituutin johtaja 1.1.2009–31.12.2010
Visiting Fellow (Department of Middle Eastern Studies, University of California at Berkeley) syyskuu 2013

Seemiläisten kielten ja kulttuurien dosentti 2008-, Helsingin yliopisto

Julkaisut, tutkimusprojektit ja muu tieteellinen toiminta
Tutkimusteemat: Demokratia, sekularisaatio ja kansalaisuusdiskurssit Lähi-idässä; Kuivuuden merkitys poliittisille konflikteille Lähi-idässä; juutalainen magia; orientalismi Suomessa.

Palkinnot ja erityissaavutukset
Kunniamaininta Historian ystävien liitto 2005 (Israelin historia)
Kunniamaininta Lauri Jäntin säätiö 2006 (Israelin historia)

Kuva: Ari Aalto
Tekstit: Hannu Juusola, Riitta-Ilona Hurmerinta (toim.)

”Orientalistista” Lähi-idän tutkijaksi

Professori Hannu Juusolan tutkimuskohteet ovat muuttuneen vuosien varrella.

– Opiskeluaikoinani 1980-luvulla Lähi-itä oli vielä kovin kaukana, ja opinnot kohdistuivat paljolti alueen klassisiin kulttuureihin, joihin itsekin erikoistuin.

Väitöskirjan jälkeen Juusola on tavallaan uudelleen kouluttanut itsensä modernin Lähi-idän yhteiskuntien ja politiikan tutkijaksi.

– En kuitenkaan koe, että aiemmin hankkimani monipuolinen kielitaito ja klassisen Lähi-idän tuntemus olisi haitaksi; päinvastoin pitkien kulttuuristen kehityspiirteiden ymmärtäminen on tärkeää myös alueen nyky-yhteiskuntien tutkimuksen kannalta. Kulttuurinen lukutaito on hyvin tärkeää, kun erikoistutaan yhteiskuntiin, joissa historia on vahvasti läsnä nykyisyydessä. Olin järkyttynyt, kun tapasin Syyriassa kerran modernin Lähi-idän tutkijan, joka ei tiennyt, mikä Umaijadi-moskeija on.

Professori Juusolan nykyiset tutkimukselliset intressit liittyvät demokratisoitumisen, sekularisaation ja eri kansalaisuusdiskurssien välisiin suhteisiin arabimaissa ja Israelissa sekä sektarianismin merkitykseen alueen politiikassa. Muita nykyisiä kiinnostuksen kohteita hänelle ovat keskiluokan ja demokratian välinen suhde sekä veden rooli poliittisena kysymyksenä Lähi-idän kriiseissä.

– Tämäkin kiinnostus heräsi, kun asuin Syyriassa ja näin itse, kuinka kuivuus vaikutti ihmisten elämään. Syyrian sisällissota on painottunut kuivuuden pahiten kohtelemille alueille sekä kaupunkien slummeihin, joihin kuihtuvan maaseudun köyhiä on kasaantunut.

Kenttätyötä Juusola on viime vuosina tehnyt erityisesti Libanonissa.

– Se, että yrittää oppia ymmärtämään vierasta yhteiskuntaa käyttäen kieltä, jossa on suuri määrä eri murteita, pitää kyllä nöyränä. Olen usein ajatellut, miltä jostain ulkomaalaisesta tutkijasta tuntuisi mennä vaikkapa Pohjanmaalle tutkimaan pelkkää suomea puhuvia keskustapuolueen kannattajia. Uskon tai ainakin toivon, että ulkopuolinen näkee myös jotain sellaista, mikä jää paikallisilta tutkijoilta näkemättä, kertoo Juusola.

Kuva: Ari Aalto.​
Kuva: Ari Aalto.​

 

Takaisin