Takaisin

Bo Carpelan

Bo Gustaf Bertelsson Carpelan
25.10.1926, Helsinki – 11.2.2011, Espoo

Filosofian kandidaatti (kirjallisuustiede) 1948, lisensiaatti 1956, tohtori 1960, Helsingin yliopisto

Kirjastoalan tutkinto 1950, Yhteiskunnallinen korkeakoulu
Opintoja Ranskassa (1951), Yhdysvalloissa (1961), Englannissa (1962)

Taiteilijaprofessori 1980–1993

Opiskeluneuvoja 1950–1959, osastonhoitaja 1960–1964 ja apulaiskirjastonhoitaja 1964–1980, Helsingin kaupunginkirjasto
Kirjallisuusarvostelija 1949–1964, Hufvudstadsbladet

Finlands svenska författareföreningenin johtokunnan jäsen 1950–1970
Pohjoismaisen kulttuuritoimikunnan Suomen osaston jäsen 1965–1971

Merkittävimmät kunnianosoitukset
Le Prix Européen de Littérature 2007
Svenska Akademiens nordiska pris (Ruotsi) 1997
Finlandia-palkinto 1993, 2005
Suomen runoilijaliiton Vuoden runoilija 1993
Valtion ulkomainen kääntäjäpalkinto 1986
Karl Emil Tollanders pris 1983
Pro Finlandia 1978
Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinto 1977
Nuorisokirjallisuuden valtionpalkinto 1969, 1989
Valtion kirjallisuuspalkinto 1967, 1972, 1987, 1989

Tekstit: Tomas Sjöblom
Kuva: Schildts & Söderströms

Minimalistisia runoja, romaaneja ja lastenkirjoja

Bo Carpelan debytoi kirjailijana runokokoelmallaan Som en dunkel värme (1946) vain 20 vuoden ikäisenä. Silloinen suomenruotsalainen kirjallisuus etsi esikuvia varsinkin ruotsalaisesta ”fytiotalismista” ja ranskalaisesta eksistentialismista. Nämä vaikutteet näkyvät myös Carpelanin varhaisessa tuotannossa, jota hän tosin itse ei myöhemmin katsonut kovin arvokkaaksi.

Carpelan kuului jo 1950-luvulla suomalaisten runoilijoiden eliittiin. Hän otti voimakkaasti etäisyyttä aikalaiseen poliittis-ideologisen runouden luomiseen ja tuomitsi myös 1960-luvun entistä yleisemmän poliittisen runouden. Carpelanin mielestä poliittinen kirjallisuus oli petos runouden ensisijaista tehtävää vastaan. Runouden kuului olla yksinkertaista mutta käsitellä syvällisiä teemoja, eikä koostua yksinkertaisista poliittisista iskulauseista.

Runouden tyylilajeissa Carpelanin tuotanto vaihteli ajan mittaan. Enimmäkseen hänen runoutensa suuntautui kuitenkin pidättyväiseen ja tarkkaan ilmaisuun. Ääripäänä tästä voidaan nähdä 1960-luvun jopa askeettisen minimalistiset tuotokset, kuten 73 dikter –kokoelma (1966). Sen runot olivat parhaimmillaan tiivistetty vain neljän tai viiden sanan mittaisiksi. Carpelan siirtyi vapautuneempaan ja rennompaan tyyliin vuosikymmenen lopulla alkaen kokoelmasta Gården (1969).

Carpelanin tuotanto ei kuitenkaan rajoittunut pelkästään runouteen, vaan hän kirjoitti myös proosaa. Proosatuotannon parhaimmisto kuuluukin Carpelanin merkittävimpiin teoksiin. Romaanien saralta on mainittava Axel (1986), jonka tekemiseen meni 16 vuotta. Se kertoo Axel Carpelanista, kirjailijan isoisän veljestä, joka oli Jean Sibeliuksen parhaita ystäviä, innoittajia ja tukijoita. Kirjailija on itse käyttänyt Axel-kirjaa esimerkkinä siitä, että kirjoittaminen todellakin joskus voi olla hyvin hidasta puuhaa. Carpelan sai myös kaksi Finlandia-palkintoa romaaneistaan Urwind (1993) ja Berg (2005). Romaanien lisäksi Carpelan kirjoitti sekä radiodraamoja että lasten- ja nuortenkirjoja.

Kirjallisuuden saattaminen eri kieliryhmien saataville oli Carpelanille tärkeää. Useita hänen runokokoelmistaan ja romaaneistaan suomennettiin, ja hän käänsi vastavuoroisesti itse ruotsiksi aikalaisrunoilijoita. Carpelanin runoudesta tuli olennainen osa suomalaista lyriikkaa, ja hän oli itse tärkeimpiä sodanjälkeisiä vaikuttajia suomalaisen runouden ruotsintamisessa.

Kuva: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura​
Kuva: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura​

Lähteet

Takaisin