Barbara "Baba" Lybeck

Barbara ”Baba” Lybeck
s. 26.12.1966, Parainen

Filosofian maisteri (pääaine yleinen kirjallisuustiede, sivuaineet tiedotusoppi ja valtiotiede) 2007, Helsingin yliopisto

Uutisvuodon ylituomari 2010-
Toimitussihteeri, Ylen Puoli Seitsemän -ohjelma 2009–2012
Uutistoimittaja ja uutisankkuri, Nelosen uutiset 1998–2009
Juontajana Radio Cityssä, MTV3:lla, Ylen Lista Top 40 -musiikkiohjelmassa ja FST:n Bosses Bio ja Talking Heads -ohjelmissa sekä Jussi-gaaloissa 2003–2007

Tekstit: Suvi Uotinen
Kuva: Mirva Kakko / Otava

Gradu kokopäivätyön ja lapsiperhearjen keskellä

Toimittajan ja juontajan työt veivät Baba Lybeckiä koko opiskeluajan, ja lopulta työelämä imaisi hänet kokonaan. Lybeck oli kuitenkin antanut itselleen lupauksen, että ennen 40-vuotissyntymäpäiviään hän saa maisterinpaperit.

– Kun huomasin, että 40-vuotispäivä alkaa lähentyä, totesin, että nyt on pakko tarttua toimeen.

Aikaa opinnoille ei ollut, se piti ottaa. Kun Baba Lybeck palasi yliopistolle vuonna 2004, hänellä oli vaativa kokopäivätyö Nelosen uutisissa, kaksi pientä lasta ja paljon työmatkoja tekevä mies.

Lybeck koki kirjallisuudenopinnot hyvänä vastapainona uutistyölle. Hän motivoitui gradustaan, jonka aihe oli henkilökohtainen: hän analysoi isoisänsä, kirjailija Tito Collianderin (1904–1989) muistelmia.

– Gradun teko oli matka minuuteen. 40-vuotissyntymäpäivieni kynnyksellä minua oli alkanut kiinnostaa oma taustani, Lybeck sanoo.

Gradu tuli valmiiksi kuuden viikon intensiivisen kirjoitusjakson aikana.

Tutkinnon valmiiksi saattamisesta Lybeck kiittää humanistisen tiedekunnan verkkokursseja. Niitä pystyi suorittamaan kotoa käsin ja vaikka öisin.

– Verkkokurssit olivat myös paljon vuorovaikutteisempia kuin 1980- ja 90-lukujen pölyttyneet massaluennot, joilla luennoitsija puhui välillä selkä kuuntelijoihin päin eikä ollut lainkaan kiinnostunut vuorovaikutuksesta.

Verkossa jokaisen on kommentoitava, ja ujommatkin pääsevät kertomaan mielipiteensä helpommin kuin massaluennoilla.

Vuonna 2007 Baba Lybeck sai maisterinpaperinsa – 20 vuotta opintojen aloittamisesta.

– Kukaan ei kyllä ole ollut kiinnostunut tutkinnostani, eivät työnantajat eikä lähipiirini, Lybeck toteaa vinosti hymyillen.

Baba Lybeck Helsingin yliopistolla 2010. Kuva: Mika Federley.​