Axel Olof Freudenthal

12.12.1836, Siuntio – 2.6.1911 Helsinki

Filosofian kandidaatti 1859, maisteri 1860, tohtori 1865, Keisarillinen Aleksanterin Yliopisto
Opintoja Uppsalassa 1861–1862, Kööpenhaminassa 1862–1863

Ruotsin kielen ja kirjallisuuden professori 1878–1904, Keisarillinen Aleksanterin Yliopisto

Ruotsin kielen ja kirjallisuuden vt. professori 1876–1878, Keisarillinen Aleksanterin Yliopisto
Ruotsin kielen opettaja 1868–1878, Helsingfors svenska lyceum
Muinaispohjoismaisen kielen ja antikviteettien dosentti 1866, Keisarillinen Aleksanterin Yliopisto

Suomen Tiedeseuran jäsen 1876; puheenjohtaja 1888–1889
Svenska litteratursällskapet i Finlandin perustajajäsen, 1885
Svenska Folkskolans Vännerin perustajajäsen, 1882
Svenska Landmålsföreningenin perustajajäsen 1874
Nyländska afdelningenin kuraattori 1868–1880, inspehtori 1884–1886

Kunnianosoitukset
Nyländska afdelningenin pystyttämä muistokivi haudalla, 1913
Filosofian riemumaisteri 1910, Uppsala Universitet
Svenska Litteratursällskapet i Finlandin kunniajäsen, 1909
Pyhän Annan ritarikunnan III lk:n kunniamerkki 1904
Svenska Landsmålsföreningenin kunniajäsen, 1900
Pyhän Stanislauksen ritarikunnan III lk:n kunniamerkki 1897
Nyländska afdelningenin kunniajäsen 1880, Keisarillinen Aleksanterin Yliopisto
Filosofian kunniatohtori 1877, Uppsala Universitet

Kuva: Nylands Nations konstsamling
Tekstit: Tomas Sjöblom

Helsingin ensimmäinen ruotsin kielen professori

Axel Olof Freudenthal kirjoittautui Keisarilliseen Aleksanterin Yliopistoon opiskelemaan klassillista filologiaa ja arkeologiaa vuonna 1854. Hän valmistui filosofian kandidaatiksi viisi vuotta myöhemmin. Freudenthal kiinnostui kuitenkin yhä enemmän ruotsin kielestä ja Suomen ruotsinkielisestä väestöstä.

Kiinnostus ruotsinkielistä maalaisväestöä kohtaan heräsi Freudenthalissa viimeistään kun hän vuosina 1860–1861 teki kaksi tutkimusvaellusta Uudenmaan pitäjiin. Vaelluksilla hän keräsi ruotsinkielistä kansanperinnettä, kuten lauluja ja tarinoita, sekä tutki alueiden muinaisjäännöksiä. Myöhemmin hän teki vastaavan matkan myös ruotsinkieliselle Pohjanmaalle.

Opintojaan Freudenthal jatkoi Uppsalassa pohjoismaisen filologian saralla vuonna 1861. Seuraavana vuonna hän matkusti Kööpenhaminaan opiskelemaan arkeologista museotiedettä. UIkomailta palattuaan hän omistautui seuraavien vuosien aikana kielten opinnoille ja väittelikin Helsingissä filosofian tohtoriksi vuonna 1865 väitöskirjalla Einar Skålaglams Vellekla öfversatt och förklarad. Freudenthal nimitettiin muinaispohjoismaisen kielen ja antikviteettien dosentiksi vuonna 1866.

A. O. Freudenthalin väitöskirja ”Einar Skålaglams Vellekla öfversatt och förklarad” (1865)​

Freudenthal tutki 1870-luvulla Suomen ja Viron ruotsalaisia murteita. Ruotsin kielen professuurin perustamista yliopistoon suunniteltiin jo samoihin aikoihin, mutta aloite kohtasi suurta vastarintaa valtiopäivillä. Freudenthal nimitettiin lopulta yliopiston ensimmäiseksi virkaatoimittavaksi ruotsin kielen ja kirjallisuuden professoriksi vuonna 1876. Virka muutettiin vakinaiseksi kaksi vuotta myöhemmin, kun Freudenthal oli julkaissut professorinväitöskirjansa Über den Närpesdialect. Hän jäi virasta eläkkeelle vuonna 1904.

Ruotsin kielen opetusta Freudenthal tuki yliopiston ulkopuolellakin. Hän julkaisi vuonna 1881 uuden oikeinkirjoitusopin, joka painotti ääntämyksen mukaista oikeinkirjoitusta. Se hyväksyttiinkin melko yleisesti ja otettiin käyttöön monien koulujen opetuksessa.

Freudenthal oli hyvin aktiivinen lukuisissa tiedeseuroissa ja ruotsalaista kulttuuria tukevissa yhdistyksissä. Hänet valittiin Suomen Tiedeseuran jäseneksi vuonna 1876 ja toimi sen puheenjohtajana vuosina 1888–1889. Freudenthal oli myös perustajajäsen useissa vielä tänäkin päivänä aktiivisesti toimivissa kulttuuriyhdistyksissä, kuten Svenska litteratursällskapet i Finland ja Svenska folkskolans vänner.

Kuva: Helsingin kaupunginmuseo.​

Lähteet