Anni Sinnemäki

Anni Milja Maaria Sinnemäki
20.7.1973, Helsinki

Humanististen tieteiden kandidaatti 2001 (venäjän kirjallisuus ja filosofia), Helsingin yliopisto

Apulaiskaupunginjohtaja (kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi), Helsingin kaupunki, 14.1.2015–
Työministeri ja Vihreiden puheenjohtaja 2009–2011
Kansanedustajana vuosina 1999–2015

Kirjoittanut sanoituksia Ultra Bra -yhtyeelle sekä runokirjat Sokeana hetkenä ja Aleksis Kiven katu.

Kuva: Helsingin kaupunki
Tekstit: Suvi Uotinen

Eduskuntavuodet opettivat kuuntelua ja tappioiden käsittelyä

Anni Sinnemäki valittiin kansanedustajaksi 25-vuotiaana, vuonna 1999. Eduskunnassa Vihreiden edustajana vierähti kaikkiaan melkein 16 vuotta.

– Se oli pitkä aika. Laskin lähtiessäni, että peräti kaksi kolmasosaa aikuisesta elämästäni.

Valinnan aikaan Sinnemäki vielä teki opintojaan Helsingin yliopistossa. Hän oli myös kirjoittanut monta vuotta intensiivisesti sanoituksia Ultra Bra -yhtyeelle.

– Huomasin pian, että kansanedustan työ sopi minulle hyvin. Tärkeintä on, että on näkemys maailmasta, päämääriä ja tavoitteita. Pitää olla intohimoa niitä asioita kohtaan, joita on viemässä eteenpäin.

Eduskuntavuosina Sinnemäki pääsi katsomaan politiikan maailmaa monista tehtävistä käsin: rivikansanedustajana, oman eduskuntaryhmänsä puheenjohtajana, puolueensa puheenjohtajana ja työministerinä. Välillä puolue oli hallituksessa, välillä oppositiossa.

– Huomasin, että valtaa pystyy käyttämään eri tavoin monissa rooleissa, myös oppositiosta.

Vuoden politiikassa opettivat, että pitää pystyä myös käsittelemään tappioita ja häviämään.

– On tärkeää, että vastakkainen esitys on tehty ja sen puolesta on kamppailtu, silloinkin, kun se ei ole tullut enemmistön näkemykseksi.

Muiden kuuntelu on tärkeää.

– Pitää olla kiinnostunut siitä, miten muut ajattelevat. Se voi myös antaa avaimet viedä omia näkemyksiään läpi.

Työministeri Anni Sinnemäki puhui eduskunnan täysistunnossa 26.11.2009. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva / Eduskunta