Anna Laurinsilta

7.4.1961, Helsinki

Filosofian maisteri 2008 (kansatiede), Helsingin yliopisto
Fysioterapeutti 1986, Helsingin IV Terveydenhuolto-oppilaitos

Varainhankintapäällikkö, varainhankinnan suunnittelija ja koordinaattori 2007–, Suomen Punainen Risti
Suunnittelija ja koordinaattori 1998–2007, Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Myyntisihteeri 1992–1999, Finnzymes Oy

Nenäpäiväsäätiö, johtoryhmä 2013–
MLL:n Laajasalon osasto, puheenjohtaja 1999–2005

Julkaisut
Ilmapallon tulo Suomeen, Kotiseutu, 1984

Kuva: Esa Laurinsilta
Tekstit: Riitta-Ilona Hurmerinta

Hyvä taustatyö on avain onnistuneeseen varainhankintaan

Pitkään varainhankintatehtävissä olleen Anna Laurinsillan mukaan varainhankinta on paljolti viestintään perustuvaa työtä.

– Toimintaa säätelevien lakien ja asetusten osaamisen jälkeen tärkeintä on tuntea kohderyhmät – tahot, joille varoja kerätään ja tahot, jotka haluavat lahjoittaa. Kun tarpeista ja mahdollisuuksista viestitään koskettavalla tavalla, herää halu auttaa.

Suunnitelmallisuus on varainhankinnan ydintä ja hyvin toimiva asiakasrekisteri- eli CRM-järjestelmä varainhankinnan tärkein työkalu. Se mahdollistaa viestien kohdentamisen oli sitten kyseessä viestintä säännöllisille kuukausilahjoittajille tai satunnaisemmille lahjoittajille esimerkiksi katastrofitilanteessa.

– Lahjoittajatietoja analysoiden pystymme kehittämään toimintaamme ja kohdentamaan työtämme oikein. Asiakasrekisterin ajantasaisuus ja toimivuus on meille kunnia-asia.

Punainen Risti ei lähetä yleisiä varainkeruuviestejä automaattisesti kaikille jäsenilleen ja lahjoittajilleen. Toteutuneiden lahjoitusten perusteella mietitään tarkasti, mitä seuraavaksi kannattaa tehdä ja mille kohdeyleisölle. Lisäksi seurantajärjestelmä paljastaa nopeasti, jos jokin varainhankintakokeilu ei toimi halutulla tavalla.

– Kokeilukulttuuri on varainhankinnan arkea ja meillä testataan rohkeasti erilaisia toimintatapoja. On suorapostituksia, on kohdennettuja lahjoittajavetoomuksia sekä esimerkiksi arpoihin ja kortteihin perustuvia vastikkeellisia lahjoituspyyntöjä. Lisäksi pyrimme kehittämään ja tukemaan vapaaehtoistoimintaa osana varainhankintaa. Tästä esimerkkinä on Vain elämää goes Punainen Risti -ohjelma, jossa artistit kävivät tutustumassa vapaaehtoistyön eri muotoihin ja kannustivat katsojia ryhtymään kuukausilahjoittajiksi.

Anna Laurinsilta Veikka Gustafssonin kanssa Everest-näytöksessä. Katastrofit saavat myös yritykset reagoimaan. Finnkino järjesti Everest-elokuvasta ennakkonäytöksen, jonka tuotto lahjoitettiin Nepalin maanjäristyksen jälkeiseen avustustyöhön. Veikka Gustafsson oli mukana kertomassa kokemuksistaan Everestillä. Kuva: Janette Grönfors.