Anna Baijars

Uskonnon opettaja, Roihuvuoren yläaste, 1991–1992
Kuvaussihteeri, Yleisradio, 1988–1990

Kuva: Marek Sabogal
Tekstit: Anna Baijars (Riitta-Ilona Hurmerinta, toim.)

Instituutissa ei pönötetä

Helsingin yliopiston ansiosta pääsin Pariisiin opiskelemaan ensimmäisten Erasmus vaihto-oppilaiden joukossa. Olin aikaisemmin viettänyt vuoden vapaaehtoistöissä eri puolilla Ranskaa, joten ranskalainen elämäntapa oli tullut tutuksi pohjamutia myöten. Sorbonnessa vietetty vuosi oli arvokas työelämän, kirjallisuuden opintojen ja elämänvalintojeni kannalta. Gradunikin tein lopulta ranskalaisesta Marguerite Yourcenarista. Kustantamoissa työskennellessäni olen iloinnut mahdollisuudesta tehdä ranskalaista nykykirjallisuutta tunnetuksi Suomessa.

Ranska jäi osaksi elämääni. Tällä hetkellä toimin Suomen Ranskan instituutin säätiön hallituksen puheenjohtajana, ja saan olla mukana luomassa kiinnostavampaa Suomi-kuvaa Pariisissa. Esittelemme Sorbonnea vastapäätä sijaitsevassa Instituutissa suomalaista muotia, teknomusiikkia, teollista muotoilua sekä ruoka- ja kaupunkikulttuuria korkeakulttuurin, tieteen ja taiteen rinnalla. Suomi-kuva elää, ja niin elää myös kulttuurin käsite. Instituutissa ei pönötetä, kuten Helsingin Sanomat otsikoi.

Suomen Pariisin instituutti. Kuva: Michael Toledano.​